Tuesday, May 19, 2009

Jihad


Kebetulan tajuk yang teman baca tadi adalah berkaitan dengan jihad, tergerak di hati teman ni nak kongsikan sedikit pemahaman teman ini berkaitan dengan apakah itu jihad.

Secara umumnya jihad ini boleh ditafsirkan sebagai penentangan terhadap kaum kafir. Seperti yang telah ditakrifkan oleh Shafeiyyah :

" Adalah melakukan dengan bersungguh-sungguh pada memerangi orang kafir ataupun mereka yang menderhaka dari jalan yang benar "

Jihad pada jalan Allah ini besar maksudnya. Jihad ini adalah sesuatu yang besar didalam agama kita. Melalui jalan jihad ini akan tertegaknya sebuah negara yang melaksanakan sistem perundangan yang telah Allah tetapkan kepada kita.

Lihat saja bagaimana janji yang telah Allah berikan kepada hambanya yang berjihad menegakkan kalimatullah. Firman Allah dalam surah At Taubah ayat 111 :



111. Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang Yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka Dengan (balasan) Bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada Yang membunuh dan terbunuh. (balasan syurga Yang demikian ialah) sebagai janji Yang benar Yang ditetapkan oleh Allah di Dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi Yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? oleh itu, bergembiralah Dengan jualan Yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan Yang besar.

Dalam hadis pula, Rasulullah banyak menerangkan kelebihan untuk orang-orang yang berjuang di jalan Allah ini. Suatu ketika Rasulullah pernah ditanya apakah amalan yang lebih afdhal, Rasulullah menjawab "Iman kepada Allah dan RasulNya", kemudia baginda ditanya apa lagi selepas itu, baginda menjawab "jihad pada jalan Allah".

Tetapi sebelum kita pergi lebih jauh dengan apa yang dikatakan memerangi kafir tersebut, mari kita cuba lihat apakah martabat-martabat jihad yang perlu kita laksanakan terlebih dahulu.

Dalam martabat melaksanakan jihad ini, ada tahap-tahap yang perlu kita utamakan bagi membolehkan jihad yang kita lakukan itu lebih berkesan.

1. Jihad melawan nafsu

Sudah semestinya lah paling penting dalam usaha jihad kita ini, perkara yang paling besar perlu kita lawan dahulu iaitu nafsu kita.

Pada asalnya penciptaan nafsu secara tabiatnya banyak akan mengajak kita kepada perkara yang mungkar. Nafsu akan sentiasa membisikkan agar kita sentiasa lalai dan alpa dengan perintah Allah.

Kita dapat fahami bahawa yang bernama nafsu ini sentiasa mengajak kepada maksiat berdasarkan kata-kata Nabi Yusuf a.s yang telah dirakamkan dalam Quran. Firman Allah yang bermaksud :

53. "Dan tiadalah Aku berani membersihkan diriku; Sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang Yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."- Surah Yusuf ayat 53

Jihad melawan nafsu ini adalah permulaan kepada usaha kita nak berjihad menentang kafir laknatullah. Jihad melawan kafir adalah lebih kecil jika nak dibandingkan dengan jihad melawan nafsu diri kita ini.

Rasulullah pernah bersabda ketika pulang dari berperang yang mafhumnya :

"Kita pulang dari jihad yang lebih kecil kepada jihad yang lebih besar , lalu ditanya apakah jihad yang lebih besar itu ya Rasulullah, baginda menjawab mujahadah seorang hamba terhadap hawa nafsunya "

2. Jihad melawan syaitan

Ini satu lagi musuh manusia yang perlu kita mujahadah dalam melawan godaannya. Seperti mana yang kita tahu, syaitan dah berjanji ngan Allah yang walau macam mana sekalipun dia akan cuba jugak untuk menyesatkan anak cucu Nabi Adam nih..

Sebab itu pada hari ini kita lihat betapa ramai orang yang terpedaya dengan pujukan syaitan ini. Tempat-tempat maksiat dan melalaikan lebih banyak orang jika dibandingkan dengan majlis ilmu dan ceramah agama di masjid.

Firman Allah yang bermaksud :

"...dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka Dengan kesesatan Yang amat jauh."- An Nisaa ayat 60

3. Jihad melawan kafir.

Inilah jihad yang difahami oleh rata-rata orang dari kita. Bila sebut sahaja jihad yang terbayang di benak fikiran adalah jihad menentang kafir. Allah mengajar kita supaya menangani mereka yang kafir ini secara berhikmah. Maknanya bukan senang-senang bilamana dikatakan jihad terus kita nak berperang jer.

Firman Allah dalam surah An Nahl ayat 125 :



125. Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk.

Setelah mereka diperingatkan secara baik dan akhirnya mereka menentang dengan kekerasan, maka ketika itu keluarlah kalian untuk berperang menghadapi musuh Islam itu. Sekiranya kematian yang kita temui di dalam peperangan memerangi musuh Allah itu, insya Allah janji Allah untuk mereka yang syahid adalah benar di syurga nanti.

4. Jihad melawan munafiqin.

Golongan ini memang terlampau banyak dalam masyarakat pada hari ini. Mereka ini senang cakap yang berpura-pura Islam. Dibibir mereka meniti ungkapan mereka adalah pejuang Islam tetapi di belakang, mereka lah tangan-tangan yang mengotori dan menjatuhkan Islam.

Golongan ini wajib diperangi kerana mereka-mereka ini adalah ibarat musuh dalam selimut. Allah telah menceritakan perihal sifat-sifat munafiq ini dalam ayat yang panjang di dalam Surah Al-Baqarah. Cuba kita bukak tafsir untuk surah Al-Baqarah tu, kita dapat lihat Allah menceritakan perihal orang mukmin sebanyak 4 ayat dan diikuti perihal orang kafir dengan jumlah 2 ayat. Untuk orang munafiq pulak Allah perjelaskan sebanyak 13 ayat. Sudah cukup untuk kita memikirkan betapa golongan ini ramai terdapat dalam masyarakat kita pada hari ini.

Akhirnya sahabat-sahabat sekalian, teman nak memperingatkan diri teman sendiri khususnya agar sentiasa kita memuhsabah semula diri kita. Apakah nafsu kita dapat kita lawan sebelum kita nak bercakap soal menentang kafir laknatullah. Insya Allah sama-sama kita doakan agar kita dikurniakan keimanan yang teguh dan dapat melawan gelojak nafsu kita yang sentiasa akan membawa kita ke kancah maksiat. Bermula dengan jihad terhadap nafsu inilah dapat menguatkan diri kita untuk berdepan dengan tipudaya syaitan seterusnya turun ke padang bagi menghadapi golongan kafir dan munafiq.


No comments: