Sunday, May 10, 2009

10 Mei...Hari-Hari Adalah Hari Ibu...


Ummi Humaira' terasa nak menulis mengenai Hari Ibu..bagi Ummi Humaira' setiap hari adalah hari ibu..kenapa dan mengapa?...Beruntung dan bersyukurlah bagi mereka yang masih ada ibu...mak..bonda..ummi...

KHAS BUAT SEMUA IBU di seluruh dunia. Juga buat anak-anak yang masih ada ibu mahupun anak-anak yang diduga Allah atas pemergian ibunya. Keredhaan diperlukan menuruti langkahnya.

Mengenangkan betapa kuat, tabah dan optimisnya seorang ibu: wanita yang Allah swt jadikan dari tulang rusuk sebelah kiri lelaki, dengan sifat kelembutan dan kewanitaannya mampu mengendalikan kehidupan dengan penuh komitmen dan pasrah walau nantinya tiada lelaki yang dipanggil suami untuk berkongsi rasa juga warna kehidupan ini.

Ternyata KASIH ibu tiada terbatas. CINTA ibu tidak pernah lapuk. SAYANG ibu melampaui sarwajagat. HATI ibu bagaikan jurang yang didasarnya selalu ADA MAAF. Walau kita sering menuang rasa masam, masin, kelat, pedas, pahit dan segala apa jenis perisa bak hempedu. IBU tetap pasrah dengan KASIH, CINTA, SAYANG dan MAAFnya. Kenapa sering demikian HATI seorang ibu? Kerana – RATU HATI ibu adalah anak-anak yang nakal dan memenatkannya. Ternyata tepat irama cinta P.Ramlee terhadap ibu : “Ibu Engkaulah RATU HATIKU”.

TIADA SIAPA YANG BOLEH MENANDINGI WANITA BERNAMA IBU.

Teringat saya kata-kata seorang budiman : “Seorang ibu berharap anak perempuannya memperolehi suami yang lebih baik daripadanya; tetapi dia tahu anak lelakinya tidak akan mendapat isteri sebaik isteri bapanya.”

Buat sesiapa sahaja yang bernama ANAK. jangan biarkan airmata ibu membasahi bumi kerana sifat derhaka dan tiada bahasa. TANPA IBU siapalah kita di muka bumi ini. Kenangilah jasa ibu. Berbaktilah kepada ibu selagi hembusan nafas terhela kerana jika terhenti denyut nadinya, TIADA SIAPA LAGI YANG DAPAT MENCURAHKAN KASIH, SAYANG dan CINTA seabadi CINTAnya.

Lagu ini membuatkan hati Ummi Humaira' sayu,sedih dan sebak...

Sewaktu azan mendayu-dayu

Ibuku pergi meninggalkanku

Perginya takkan kembali lagi

Kerna takdir telah menentukan...tak dapat lagi meneruskan lirik nasyid ni...

sebagai renungan bersama,ada Ummi Humaira' terbaca kat blog ni..


Orang kata aku lahir dari perut mak. Bukan orang katalah…memang betulpun mak yang melahirkan aku.

Bila dahaga, yang susukan aku…. mak Bila lapar, yang suapkan aku…. mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut…. mak
Bila bangun tidur, aku cari…. mak
Bila nangis, orang pertama yang datang …. mak
Bila nak bermanja, aku dekati…. mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah…. mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya…. mak
Bila nakal, yang memarahi aku…. mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma…. mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah…. mak
Bila takut, yang tenangkan aku…. mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk…. mak
Aku selalu teringatkan …. mak
Bila sedih, aku mesti talipon…. mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu….. mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil… “mmaaakkkk! ”
Bila sakit, orang paling risau adalah…. mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga…. mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu…. mak
Bila ada masalah, yang paling risau…. mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku….. mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk….. mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…. mak
Yang selalu berleter kat aku… mak
Yang selalu puji aku…. mak
Yang selalu nasihat aku…. mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk….. mak

Aku ada pasangan hidup sendiri….

Bila seronok, aku cari….pasanganku
Bila sedih, aku cari…. mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada….pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada…. mak
Bila bahagia, aku peluk era
t….pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat…. emakku
Bila nak bercuti, aku bawa….pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah…. mak Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
Bila-bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila… aku nak talipon mak
Selalu…aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila… aku nak belikan hadiah
untuk emak

Renungkan:
“Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk mak? Mak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”. Berderai air mata jika kita mendengarnya……..

Tapi kalau mak sudah tiada….. …..
MAKKKKK…RINDU MAK…. RIN
DU SANGAT….

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya….
berapa ramai yang sanggup
mencuci muntah ibunya…..
berapa ramai yang sanggup
mengantikan lampin ibunya…..
berapa ramai yang sanggup
membersihkan najis ibunya…….
berapa ramai yang sanggup
membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya….
berapa ramai yang sanggup
berhenti kerja untuk menjaga ibunya…..

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyangkan JENAZAH ibunya……

Dalam kenangan..al-Fatihah buat bondaku Fatimah Binti Che Mat yang telah kerahmatullah pada 15 Disember 2006


Buat arwah makku: MAK....MAK ENGKAULAH RATU HATIKU. HATI MAK BAGAIKAN JURANG YANG DIDASARNYA SELALU ADA MAAF. DI SISI MAK ADALAH TEMPAT YANG PALING AMAN. CINTA MAK TIDAK PERNAH LAPUK. CINTA MAK ADALAH YANG PALING BAIK DARIPADA SEGALANYA.SEMOGA MAK TENANG DI SANA BERSAMA-SAMA PARA I'LLIYIN..

"YA…ALLAH..AMPUNILAH IBU BAPAKU ATAS KEBAIKAN DAN KASIH SAYANG MEREKA. TANPA IBU BAPAKU, TIADALAH AKU DI DUNIA INI DAN TANPA RESTU MEREKA TIADALAH AKU MENEMUI KEBAHAGIAAN YANG TIDAK PERNAH KU BAYANGKAN SELAMA INI.AMIN YA RABBAL A'LAMIN..."

Kita akan terasa kehilangan bila orang itu telah tiada disisi kita...kita akan rasa RINDU bila perpisahan berlaku,kita akan rasa RINDU bila kita kehilangan seseorang,kita akan rasa RINDU bila kita berjauhan dengan orang-orang yang kita kasih dan sayang...apa-apa pun, "KERINDUAN" itu mengajar kita erti "KESABARAN" dan "KEREDHAAN" serta "PENGHARGAAN".......senyum itu pengubat duka...


1 comment:

Unknown said...

Ya Allah..peliharalah semua ibu-ibu di dunia ini sama ada yang masih hidup ataupun yang telah pergi meninggalkan dunia ini..amin..