Tuesday, May 12, 2009

Darjat Manusia..

Erm sambil teman melepak-lepak kat halaqah.net tadi..tetiber perbincangan kami berkisar berkaitan 'AKAL'..maka keluarlah persoalan sama ada binatang ni berakal atau tidak.

So dah terlanjur berbincang pasal akal tu..rasa nak jugak teman rungkaikan permasalah tersebut kat blog teman nih..walaupun penerangan dari teman ni mungkin lah tak detail sangat..tapi teman harapkan sekurang-kurang nya ada input yang kalian boleh ambik..

Dalam respon teman semasa menjawab persoalan itu, teman mengatakan bahawa binatang tidak berakal.

Alasan teman mengatakan demikian adalah kerana akal yang Allah berikan kepada kita ini adalah satu anugerah yang paling istimewa untuk membeza antara manusia dan binatang. Dek kerana akal inilah darjat manusia lebih tinggi jika nak dibandingkan dengan binatang. Kita lihat dalam Quran Allah sendiri menyatakan bahawa Allah meninggikan darjat manusia berbanding makhluk-mahkluknya yang lain.

Allah berfirman yang bermaksud :

Dan sesungguhnya Kami telah muliakan anak Adam dan Kami angkat mereka di daratan dan lautan, dan Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka denga kelebihan yang sempurna atas kebajikan makhluk yang telah Kami ciptakan. Al-Isra' ayat 70.

Lihatlah betapa Allah memuliakan anak cucu Adam. Sesungguhnya kemuliaan yang telah Allah anugerahkan tersebut adalah kerana akal yang ada pada kita. Oleh kerana akal lah manusia dipilih sebagai khalifah dalam nak memakmurkan bumi Allah ini.

Dengan akal ini, manusia dapat menambah ilmu pengetahuan nya. Dengan akal kurniaan Allah ini jugaklah yang dapat membezakan kita dengan binatang di mana kita mampu untuk membezakan diantara sesuatu yang baik dan buruk. Akal jugaklah menjadikan manusia layak untuk memikul tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh Allah.

Tapi ingatlah kita, sekiranya kita tidak mahu menggunakan nikmat akal yang telah Allah kurniakan kepada kita ini dengan sebaik-baiknya, darjat kita akan jadi lebih hina daripada binatang.

Firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 179 yang bermaksud :

Sesungguhnya telah Kami jadikan untuk (isi neraka) jahannam kebanyakan daripada jin dan manusia. Mereka mempunya hati tetapi tidak digunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) mempunya mata (tetapi) tidak digunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mempunyai telinga (tetapi) tidak digunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

Dari maksud ayat di atas, dapatlah kita fahami bahawa manusia yang tidak menggunakan akal dengan sebaik-baiknya, maka ketika itu manusia itu tidak layak lagi untuk dimuliakan. Bahkan martabatnya lebih rendah jika nak dibandingkan dengan binatang ternakan.

Oleh itu sahabat-sahabatku sekalian, marilah kita renung-renungkan semula diri kita ini. Apakah akal yang Allah berikan ini kita gunakan dengan sebaiknya di jalan yang betul? Mari sama-sama kita pakat muhasabah diri. Tepuk dahi pikirlah sendiri...


No comments: