Thursday, May 14, 2009

13 Mei dalam sejarah

Golongan muda pada hari ini rata-rata dah taktau rasanya sejarah yang pernah berlaku pada tanggal 13 Mei 1969. Hari ini genap 40 tahun kisah berdarah itu berlaku. Sejarah hitam yang telah berlaku sehingga meragut banyak nyawa yang tidak berdosa.

Berlakunya sejarah hitam itu adalah kerana perkauman. Api perkauman yang terlalu kuat masa tu menyebabkan rusuhan besar terjadi sehinggakan terjadinya pergaduhan berdarah antara kaum.

Walaupun teman tau, dah banyak dah blog ulangtayang semula kisah berdarah ini, teman tetap jugak nak berkongsi rasa ini dengan kalian.

Hari ini isu perkauman itu dipermainkan semula. Sudah ada suara-suara sumbang yang jadi pembakar permusuhan antara kaum. Mereka mungkin lupa apa yang pernah terjadi. Kesilapan yang pernah terjadi suatu ketika dahulu tidak langsung menjadi iktibar kepada mereka-mereka yang suka mengapi-apikan isu perkauman ni.

Benar lah sekiranya perjuangan kita nak memenangkan bangsa memang akan menimbulkan rasa cemburu dan rasa tidak puas hati pada kaum-kaum lain. Apa yang telah Allah turunkan kepada kita sebenarnya sudah cukup lengkap. Hanya atas dasar Islam sahaja semua kaum dapat bersama.

Cara hidup yang telah digariskan oleh Islam sesuai untuk diamalkan oleh mana-mana kaum sekalipun. Bila perjuangan di dasarkan pada Islam, insya Allah kemenangan dan kelebihan turut akan kita rasa untuk kaum kita.

So sempena mengingati peristiwa hari ini dalam sejarah, teman nak mengajak kalian untuk kita ketepikan soal perkauman ini dan bersatulah di atas satu panji iaitu panji Islam. Insya Allah dengan Islam semua kaum dapat bersatu. Tinggalkan lah perjuangan bangsa dan bertukarlah kepada perjuangan Islam.

Jadikan lah kisah lalu sebagai pengajaran kepada kita demi menjaga kemanan yang sedang kita kecapi ini.

Teman tak kisah kalau tak dikatakan pejuang melayu..sebab teman nak jadi pejuang Islam . Moh..tepuk dahi pikirlah sendiri..

No comments: