Wednesday, March 4, 2009

Kampung Air Panas...ada apa?

Sambil-sambil baring tadi..teman teringatkan kampung halaman teman di Malaysia..takder ler aper sangat yang menarik kat kampung teman tu..tapi biasa la kan..mana ada tempat paling menarik dari kampung halaman sendiri..

Sesuai dengan namanya Kampung Air Panas..di kampung ini sebenarnya ada kolam air panas..tapi rasanya kawasan tu skarang ni dah tak berjaga dah..dulu masa kecik-kecik selalu teman ajak opah ke saner..memang seronok masa kecik-kecik dulu..kawasan kolam air panas ni terletak di tepi sungai..teman ingat dulu-dulu kalau ke sana siap bawak telur lagi..rendamkan dalam air panas tuh..lepas tu leh makan telur separuh masak..itulah kampung teman..tapi semua tu dah takder skarang..semuanya dah jadi air sejuk..

Sebut pasal air sejuk pulak kan..kampung teman ada jugak kawasan air sejuk nih..kawasan ini dinamakan 'air tarong' ...air yang keluar dari kawasan bukit..air ini dijadikan sebagai sumber minuman oleh masyarakat kampung..senang cakap..air mineral la..memang sejuk betui airnya...

Family teman pun ambik air kat situ la untuk dijadikan air minuman..sebulan sekali pasti ke sana..bagi yang nak merasa mandi di air tarong ni..dijemput la ke kampung teman..sambil mandi minum air..

Ermm ni nak promote kampung jer nih..hehehe..pada yang nak merasai kesejukan dan suasana kampung Air Panas..nanti leh la bertandang ke rumah teman..insya Allah kita alami sendiri disana nanti..

No comments: