Wednesday, March 11, 2009

Jom Berprogram meh

Berdebat sambil bersila jer...meja takder..hehe

Sekarang ni di Damanhur sedang berlangsung hari keluarga untuk pelajar-pelajar Malaysia. Tahun ni teman tak banyak dah nak bergiat dalam majlis-majlis anjuran persatuan ni..taktau la knapa..tapi untuk Damanhur ni dari awal teman datang memang jarang teman join program..teman banyak bergiat dalam program persatuan anak negeri jer...

Tapi tahun ini, insya Allah tahun terakhir teman kat sini, teman nak tinggalkan jugak kenangan untuk diri teman di bumi Damanhur ni..So bila dimintak untuk menyertai pasukan debat utk team teman..teman rasa, ada baiknya teman bersama mereka. Sebab tu lah tahun ni, ada muka teman dalam program hari keluarga di Damanhur nih..

Orang pun tak kenal teman..hehehe..lawak-lawak..ada yang ingatkan teman ni pelajar baru kat Damanhur..

Alhamdulillah..dalam sesi saringan petang semalam, pasukan kami berjaya menewaskan pasukan lawan..biasalah kan..adat pertandingan..ada menang ada kalah..pasukan kami pun belum tentu lepas ni leh menang lagi..

Dalam pertandingan debat ala parlimen petang tadi, sesi perdebatan kami di atas tajuk "Pembatalan Muadalah Pelajar Malaysia Ke Mesir Suatu Keputusan Bijak"

So intipatinya utama yang teman dapat untuk kongsikan bersama kalian disini ialah peranan pihak kerajaan terhadap pendidikan agama.

Pelajar agama sentiasa dianaktirikan oleh pihak kerajaan. Sudah lah segala bentuk bantuan disekat kepada pelajar agama, mereka batalkan pulak suatu sistem yang membolehkan pelajar lepasan diploma di Malaysia untuk mengikuti pengajian di bumi Al-Azhar ini.

Apalah salahnya orang yang nak datang mempelajari ilmu agama di sini sehingga pihak kerajaan nak membatalkan perjanjian yang telah dibuat..teman rasa jawapan nya adalah satu..bilamana individu-individu yang mempunyai pengetahuan agama, sudah pasti mereka akan menentang kerajaan yang zalim sekarang ini. Maka disebabkan takut akan penolakan orang terhadap kerajaan, maka dicantas bidang-bidang ilmu yang mampu menyedarkan rakyat akan kezaliman kerajaan sekarang ini.

Tidak lah teman katakan hanya di sini ilmu agama dapat diperolehi..masih banyak lagi tempat yang kita boleh pergi..tapi persoalan nya, mengapa hanya muadalah di Mesir sahaja yang menerima nasib sedemikian rupa?

Bukan sahaja pelajar agama yang menerima nasib seperti ini. Kita lihat pula pada bidang pekerjaan. Ambik contoh j-Qaf. Kita bandingkan pulak dengan PPSMI. Teman bawakkan contoh ini nak tunjukkan pada kalian bahawa adanya double standart dari pihak kerajaan kepada pekerjaan bidang agama nih. Sepatutnya sistem pendidikan agama ini yang perlu diberatkan lagi kerana disitu kita nak didik orang untuk lebih sayang kepada agamanya.

Bukan teman kata pembelajaran yang lain tak penting. Biar lah perhatian yang pihak kerajaan berikan pada guru-guru PPSMI turut sama dirasai oleh guru-guru j-Qaf. Kerana agama lebih penting untuk hidup seorang pelajar. Dari asas agama yang mantap lah dia akan meneruskan perjalanan dengan lebih yakin.

Ermm dah melalut jauh pulak yerk dari tajuk perdebatan teman tuh..hehehe..apa2 pun semua itu berkaitan. Ermm pasni kene bersiap untuk pertandingan final pulak.

Tajuk kali ini memang mencabar "ISA menjamin keselematan negara". Pasukan teman kena jadi pihak kerajaan pulak nanti. Kita sama-sama tunggu pulak keputusan pertandingan akhir debat ala parlimen insya Allah pada hari Khamis ini....

No comments: