Wednesday, March 11, 2009

Bahaya Lidah

Terasa nak bercakap soal lidah pulak hari nih..entah la knapa..maybe sebab teman ada wat silap kot..maner tak nya..pagi-pagi hari lagi teman dah wat salah hari nih..

Lidah..satu kurniaan Allah yang wajib kita jaga sebaik-baik yang mungkin..kesan dari lidah membawa ke dalam hati tau..yang terhiris nun di dalam..sebab tu lidah ni lebih tajam lagi dari mata pedang..

Kalau kulit terkena pisau ker aper ker..luka tersebut kita nampak dan kita leh rawatinya..parutnya pun kita nampak..tapi kalau di dalam hati..lukanya pun kita tak nampak..kesan dan parut dari apa yg berlaku tu pun kita tak nampak..

Oleh itu teman nak memperingatkan diri teman khususnya..dalam kita nak menjaga keharmonian antara kita dan orang lain..aspek percakapan dari lidah kita ni amat perlu dititik beratkan..

Kawal percakapan dan gurauan kita...mungkin pada kita ia suatu gurauan..tapi tidak pada insan yang kita bercakap saat itu..sebab tu jangan pikir orang leh paham ngan gurauan kita jer..kita terlebih dahulu sebelum nak bergurau tu kene paham dan tahu kondisi insan yang kita nak bergurau tuh...

So sama-samalah kita beringat..tak kira lah masa kita bercakap atau pun semasa kita berchatting..kita kene waspada sebelum kita mengeluarkan kata-kata..

Disini..secara terbuka..teman nak memohon ampun dan maaf untuk insan-insan yang pernah terluka dek kerana gurauan teman..harap dapat memaafkan teman..sekiranya luka itu terlampau parah dan sukar untuk di maafkan..hubungi lah teman sama ada di emel ataupun ym..

Akhirnya...jagalah kata-kata kita untuk kita jaga kerukunan hidup kita sesama insan..zaaasssss

No comments: