Wednesday, January 21, 2009

Tanggungjawab Anak

Entah mengapa la hari ini hati teman teringat betul pada family teman..biasa la kan..bila dah berjauhan ni akan timbul rasa rindu nih..cewaahh jiwang pulak posting kali ini..hehehe..

Bukan ape..kalo ngan family..teman tak susah-susah nak kene masak sendiri..bangun pagi makanan dah tersedia..tak pun tugas teman kalo dirumah kene pi pasar jer..

Dalam rasa rindu ini sebenarnyer terselit rasa kasihan dan sedih pun ada..kesian pada mak ngan ayah teman, sepatutnya dalam umur teman yang dah nak menjangkau 26 tahun ni, teman yang patut membantu mereka..kurang-kurang tiap bulan teman dah leh hantar duit pada diorang ker..teman tau bukan lah itu yang mereka mahukan..tapi itulah sebagai tanda balas jasa kita kepada mereka..teman ni dah tua bangka pun terpaksa membebankan lagi orang tua teman..

Walaupun jumlah yang kita berikan pada mereka itu dalam jumlah jutaan ringgit sekalipun belum cukup untuk membalas segala jasa mereka kepada kita..

Apa-apa pun sebagai seorang anak, wajib kepada kita untuk membalas jasa mereka apabila sudah sampai waktunya. Jangan lah disakiti hati mereka itu. Fikirkan semula bagaimana pengorbanan mereka semenjak kita dilahirkan. Kita ditatang umpama minyak penuh. Orang selalu cakap, nyamuk seekor pun mak ayah kita takkan benar untuk hinggap pada diri kita. Dari tapak kaki kita sebesar 2 jari sehinggalah tapak kaki kita melebihi lebar tapak kaki mereka..kenangilah semula segala jasa mereka.

Seorang ibu dan ayah dapat pelihara 11 orang anak sampai la semuanya berjaya dalam hidup. Tapi bila anak-anak dah besar panjang, dah berjaya dalam hidup, belum tentu kesebelas-sebelas anak ini dapat menjaga seorang ibu dan ayah ini..

Ada pulak yang sanggup hantar mak ayah diorang ke rumah orang tua..aduii ni anak haprak ape jenis la nih..teman teringat satu iklan daripada petronas..seorang ayah yang sudah tua diletakkan meja makan nya berasingan diluar rumah..sedangkan si anak nya di meja yang mahal di dalam rumah..macam maner pengakhiran iklan tu kalian cuba-cuba ingatkan semula ok..

Ingatlah kalian sekalian yang bergelar anak yang maih mempunyai ibu dan bapa di dunia ini. Ketika mereka hidup inilah kita nak balas jasa mereka pun. Bila mereka dah dijemput untuk bertemu Allah, dah tak guna sesalan masa tuh..gunakan lah kesempatan yang masih ada ini berbakti kepada mereka..banyak mana sekalipun harta kita, kita tak dapat nak beli seorang ayah dan ibu kerana ibu dan ayah ini adalah anugerah berharga dari Allah untuk kita..selama kita hidup ni hanya seorang ibu dan seorang ayah tu jer yg kita ada…

Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud :

‘Redha Allah itu bersama dengan redha kedua-dua ibubapanya’

No comments: