Thursday, January 22, 2009

Apa itu cinta??

Seminggu nih banyak beno teman terima kes cinta dari kengkawan..ramai pulak yang mintak pandangan teman pasal cinta ni yerk..abis belajo ni teman nak wat pengkhususan bidang cinta jer la..hahahaha..wat kaunseling rumah tangga la nanti..

Dah orang datang...sedikit sebanyak kita bagi jer la pandangan yang maner mampu kan..macam2 masalah yang teman dengar..masalah tak serasi ada..masalah nak kawin tapi sebelah pihak belum bersedia..masalah nak kawin tapi mak ayah suruh abihkan study dulu..masalah pasangan main kayu tiga..macam2 jugak la..tu dalam tempoh seminggu ni jer tu..

Macam biasa ler..teman biasanya akan bagi pandangan berdasarkan pengalaman-pengalaman sahabat yang sebelum pada ini pernah bercerita pada teman..apa-apa pun sebagai kaunselor..hehehe..perasan..identiti kesemua individu tidak akan teman dedahkan..teman just mengambik jalan cerita untuk dijadikan panduan kepada sahabat yang bertanya..

'Ustaz..cinta tu aper yerk?' soalan yang pernah ditanya pada teman..susah jugak teman nak menjawab dalam nak menafsirkan maksud cinta tuh..

Teman cakap pada si penanya tuh..dalam nak menafsirkan maksud cinta yang sebenar nya..perlu kepada perbahasan yang meluas..sebab kalo salah penafsiran pada kalimah cinta tu..akan memudaratkan diri sendiri..

Kita lihat sahaja bagaimana muda-mudi zaman sekarang menafsirkan maksud cinta mereka..yang perempuan nya sanggup menggadai maruah diri pada pasangan nya oleh kerana rasa cinta..diletakkan maruah diri pada tahap paling menjijikkan hanya semata-mata kerana cinta..

Terlalu banyak kes penyerahan diri pada pasangan ni..lepas dinodai..ditinggalkan..merana la si gadis..malu dengan keadaan diri lalu ambik keputusan bunuh diri..kerana apa sampai bunuh diri tuh..kerana cinta jugak kan..ingatlah..jika salah bercinta, bubur tidak akan menjadi nasi semula..begitulah sekiranya cinta tidak dipandu dengan jalan yang betul..

Teman pernah terbaca satu artikel..apa yang teman leh kongsikan dari pembacaan teman tu adalah sebelum seseorang tu melangkah masuk ke alam percintaan..ada banyak perkara yang perlu difikirkan terlebih dahulu..antaranya :

1) Sudahkah kita bersedia untuk bercinta
2) Apakah matlamat kita bercinta
3) Mengapa dan kerana apa kita bercinta
4) Apa modal untuk bercinta
5) Berapa lama kita ingin bercinta

Semua perkara di atas tu perlu kita fikir-fikirkan..sekiranya kalian berjaya untuk memikirkan kesemua jawapan di atas..kalian pasti akan jumpa apakah maksud cinta sebenarnya..itulah antara jawapan yang biasa teman berikan..teman berikan jawapan berbentuk persoalan untuk mereka fikirkan sendiri..

Pesanan untuk diri teman khususnya dan yang membaca ini amnya..jangan lah kita semua jadi rosak dek kerana cinta..sekiranya kita rosak kerana cinta itu adalah salah diri kita sendiri dalam menterjemahkan makna cinta yang suci dan abadi..pakat-pakat semaklah diri sendiri..sekiranya dengan bercinta kita dapat merasai hidup bahgia serta mendapat keredhaan Allah kerana matlamat yg jelas, kita sentiasa redha dengan kemungkinan yang bakal berlaku dan tidak akan menyalahkan takdir, perjalanan cinta yang kita pandu itu tidak menyalahi batas syarak..dipersilakan lah untuk bercinta..

Akhirnya fikirkan jugak..dalam masa bercinta tu, bagaimana hubungan kita dengan Allah dan manusia sekeliling kita..semakin baik dan terusan membaik ataupun semakin menurun dan terus terjunam..adakah dengan cinta itu menjadikan kita hamba Allah yang bertakwa ataupun menjadikan kita hamba Allah yang derhaka..

Teman bukanlah nak menggalakkan kalian untuk bercinta..jauh sekali bukan itu niat teman..ada baiknya pada teman untuk kalian terus melangsungkan sahaja perkahwinan..bercintalah di alam perkahwinan..itulah seahsan-ahsan nya..kerana cinta kalau tidak diurus dengan baik..lebih banyak sakit untuk diri dan memudaratkan diri jer...

Pandulah hidup kita mengikut jalan Islam...ISLAM is The Future...

No comments: