Wednesday, January 28, 2009

Islam dijunjung..

Ingatkan abih exam nih..leh la dok rumah rehat-rehat sikit..rupernye tak jugak dapat rehat..sibuk dalam urusan nak menyetelkan visa dan urusan permohonan zakat teman..nak berurusan ngan arab nih..kadang-kadang leh sampai tahap tension ngan perangai diorang nih..tapi apakan daya…ini negara mereka..kita terpaksalah ikut adat dan suasana dimana tempat kita berada kan..apa kata orang tuh..’dimana bumi dipijak..disitu langit dijunjung…’

Teman rasa nak ubah sket la peribahasa tu..leh tak..harapnya dewan bahasa tak marah kat teman la yerk..

Teman nak ubah jadi ‘dimana bumi dipijak..disitu Islam dijunjung’…

Sekiranya kita peka dan pegang pada apa yang teman tulis tuh..insya Allah kemana pun Allah letakkan kita..kita tidak kesampingkan perihal keagamaan dalam hidup kita..dalam apa jua keadaan sekalipun, hanya Islam yang dapat membantu kita. Hanya Islam yang dapat membuatkan seseorang itu berjaya.

Berjaya di dunia tanpa ada rahmat dari Allah dek kerana kita ketepikan perihal keagamaan..tidak ada gunanya..kejayaan dan kekayaan yang kita perolehi itu hanya istidraj dariNya..

Sekiranya Islam kita junjung tak kira di mana kita berada..mana mungkin kita berani untuk melakukan dosa padaNya..terlalu ramai pada hari ini hatta diri teman sendiri pun sentiasa lupa sebenarnya..lupa bahawa setiap gerak geri kita sedang diperhatikan dan segala perlakuan kita dicatit amalannya..

Oleh kerana kelalaian inilah banyak kita dengar..kat sini tak tutup aurat..kat situ makan rasuah..kat sinun buang anak..kat sana berjudi..semua ni disebabkan kita lupa akan pencipta kita..kita tak junjung Islam dalam kehidupan kita..

Islam agama yang indah..tapi pelik kenapa ramai yg tak boleh nak ikut cara hidup Islam..jawapan nya teman rasa adalah kerana apa yang Islam mahukan tidak selari dengan kehendak nafsu kita..nafsu yang sentiasa mengajak kepada kemungkaran..

Islam kata jangan ambik rasuah..nafsu kata ambik jer..ini ler masanya kamu nak kumpul harta dengan jalan yg senang..kalau kamu kaya orang akan bangga melihat kamu..Islam kata tutuplah aurat kamu..nafsu pulak mencelah..ishh aper yang susah2 nyer...iman tu dalam hati..pakai bertudung likup pun..tapi jahat wat aper..lagipun panas la kalo tutup-tutup aurat nih..

Tak malu ke kita pada Allah..setiap kali semayang kita mengaku dan berjanji pada Allah dalam doa iftitah yang kita baca..lain la semayang pun kita tak tunaikan..

Allah berfirman yang bermaksud : Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Al-An’am ayat 162.

Ingatlah kita bahawasanya setiap apa yang kita lakukan pasti akan mendapat balasan dan ganjaran dariNya..

Allah berfirman yang bermaksud : Sesiapa Yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) Yang sama dengannya; dan sesiapa Yang membawa amal kejahatan, maka ia tidak dibalas melainkan (kejahatan) Yang sama dengannya; sedang mereka tidak dianiaya (sedikitpun).Al-An’am ayat 160.

Maka sedarlah kita bahawa kemana pun kita pergi..Islam mesti menjadi junjungan kita..tidak boleh disatu-satu tempat kita ketepikan Islam oleh kerana bimbang akan pandangan sekeliling..kita masih punya hidup yang kekal abadi di akhirat kelak..dunia ini hanya persinggahan..maka gunakan kesempatan yang ada untuk mencari redha Allah..semoga di akhirat nanti kita tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..amin..

No comments: