Monday, January 12, 2009

Muslimah dan aurat..

Alhamdulillah..sampai jugak teman kerumah setelah 2 hari teman ke Cairo menguruskan hal-hal pengiriman barangan ke Malaysia

Sampai-sampai jer kat rumah teringat masa dalam perjalanan dari Tanta ke Damanhur tadi..tramco yang teman naik tuh penuh ngan minah-minah arab..mungkin semuanya baru abis kuliah kot..pakat-pakat nak beransur pulang la tuh..apa yang teman nak cuba sentuhkan adalah cara pemakaian mereka..

Tahun lepas bila teman balik kat Malaysia..ramai yang terkejut bila teman cakap pompuan arab nih pakaian nyer leh tahan jugak ketatnya..siorang ingat arab nih masih lagi dengan cara pemakaian jubah dan menutup muka tu kot..masih ada ler yang mengekalkan pemakaian sedemikian..selebihnya sudah banyak yang terikut dengan trend pemakaian barat..

Menyebut soal trend berpakaian ini, muslimah di Negara kita jugak tak terlepas dengan peredaran trend yang berlaku. Kalian sendiri boleh lihat dengan mata kepala mata kalian kan. Persoalan yang ingin teman timbulkan adalah..apakah dengan trend masa kini yang semakin hari aurat mereka makin terdedah ingin dijadikan ikutan??

Persoalan mudah dan semua orang paham. Teman pelik kenapa orang takut dan taknak berpakaian yang menutup aurat mereka. Sedangkan mereka semua tahu antara sebab utama wanita terhumban ke neraka Allah adalah disebabkan aurat mereka. Teman tergerak hati untuk membincangkan masalah ini disebabkan adanya rasa kasih dan sayang kepada muslimah kita ini..

Bukan tidak boleh mengikut peredaran fesyen semasa. Tapi biarlah fesyen yang kita kenakan itu mengikut kehendak yang telah ditetapkan syarak. Apakah kita malu bila kita dikatakan ketinggalan zaman dan tidak pandai menyesuaikan diri dengan trend semasa. Apakah sekiranya dikatakan sebegitu menjadi satu tamparan yang hebat untuk kalian?

Bermacam-macam alasan kadang kita dengar. Ada yang menggunakan alasan panas..kita mengerti mungkin panas bagi mereka. Tetapi manakah yang lebih baik panas di dunia yang sementara ini ataupun panas dibakar dengan api neraka Allah nanti. Ingin teman ulangi lagi pernyataan yang selalu teman sebut.. Hidup kita bukan lah terhenti di dunia ini sahaja. Fikirlah sama untuk kehidupan kita di akhirat kelak.

Teman taknak berceloteh panjang. Kalau menulis panjang-panjang tetapi tidak dapat memberikan kesedaran kepada insan-insan yang membaca tidak ada gunanya..maka teman nak akhiri posting teman ini dengan peringatan buat kalian yang bergelar muslimah. Hiasilah diri kalian di dalam batas yang telah ditetapkan Islam. Insya Allah kalian tetap nampak anggun sekiranya dalam berpakaian menutup aurat. Walaupun cemuhan yang kalian dapat dek kerana berpakaian yang menutup aurat, kalian masih mulia disisi Allah kerana mempertahankan apa yang telah Allah arahkan..berfesyen bukan tidak boleh, tetapi carilah yang menutup aurat..apakah ciri-ciri yang menutup aurat tersebut..teman tinggalkan kerja untuk mencari apakah yang dikatakan menutup aurat itu kepada kalian..semoga kalian dibawah naungan rahmat Allah..amin..

Carilah sendiri dimanakah puncak sebenar etika berpakaian yang telah ditetapkan oleh Islam...

No comments: