Monday, February 1, 2010

Pembunuh No 1 rakyat Malaysia.


Apakah pembunuh no 1 nih..jawapan nya mungkin sudah ramai yang tahu..sudah tentulah jawapan nya adalah DADAH..bukan dadih yerk..keh keh keh..

Hari ini saban hari kita tengok di televisyen dan internet iklan2 berkaitan bahaya dadah disiarkan. Apakah yang dimaksudkan dengan dadah ini. Dadah ialah apa-apa jua bahan kimia, sama ada asli atau tiruan, apabila dimasukkan ke dalam tubuh badan secara disuntik, dihidu, dihisap atau dimakan boleh mengubah fungsi tubuh badan seseorang atau organisma dari segi fizikal atau mental. Inilah yang boleh kita takrifkan apa itu dadah.

Bahaya ker dadah nih? Kalau tak bahaya takder ler banyak ngo dan badan kerajaan berjuang habis-habisan untuk melenyapkan pengaruh dadah dalam masyarakat kita sekarang terutamanya golongan muda-mudi kita.

Maka timbul persoalan di hati teman. Bagaimanakah dadah-dadah ini boleh melepasi sempadan negara? Dadah-dadah ini kebanyakan nya tidak diproses didalam negara kita tetapi diimport dari negara luar. PDRM dan kastam yang dikatakan pasukan terbaik kononnya takkan tak dapat nak banteras kemasukan dadah-dadah ini dari negara luar, atau ada tangan-tangan gelap di dalam pdrm dan kastam yang hanya tutup mata untuk melepaskan kemasukan dadah ke negara ini oleh kerana telah disuap? Persoalan ini masih menjadi pertanyaan dan masih belum ada jawapan yang boleh meredakan persoalan di hati teman ini.

Satu lagi yang teman nampak, walau sekuat maner pun penerangan dibuat berkaitan bahaya dadah ini, pasti tidak akan berhasil sekiranya tempat-tempat dan kawasan biakan dadah ini tidak dihapuskan. Kalau masalah denggi KERAjaan boleh mengarahkan rakyat untuk menghapuskan kawasan-kawasan yang boleh menjadi tempat pembiakan nyamuk ini, mengapa dalam soal dadah KERAjaan tidak boleh memberi arahan untuk dihapuskan pusat-pusat pembiakan dadah ni.

Apakah pusat pembiakan dadah ini. Rata-rata tau dan dalam tv pun ada bagitau yang tempat paling berisiko untuk proses pengedaran dan penagihan dadah ini adalah di pub-pub dan kelab-kelab malam. Tak guna kita laungkan slogan anti dadah selagi pusat-pusat dadah ini tidak kita hapuskan.

Disinilah kita lihat bahawasanya KERAjaan sebenarnya tidak memandang serius masalah ini. Pada mereka masalah ini tidak mendatangkan keuntungan kepada mereka. Lagipun memang diantara visi KERAjaan adalah untuk memusnahkan anak muda sekarang dengan pelbagai hibiran dan maksiat. Budaya hedonisme yang diterapkan oleh KERAjaan menunjukkan kepada kita sebenarnya apakah isi hati pihak KERAjaan. Mereka sebenarnya hanya memikirkan perkara yang mendatangkan keuntungan buat diri mereka sahaja. Pegi mampos dengan rakyat pun takper la...asalkan periuk nasi terpelihara.

1Malaysia...Rakyat didahulukan untuk mampus..Pencapaian keuntungan untuk kroni diutamakan..

So dapatlah teman simpulkan bahawa masalah dadah di negara ini tidak akan selesai sekiranya tangan-tangan kotor dalam pdrm dan kastam tidak dibanteras terlebih dahulu dan pusat-pusat pembiakan dadah ini dihapuskan terlebih dahulu. Tidak guna dilaung-laungkan bahaya dadah selagi puncanya kita tidak banteras. Amar makruf nahi mungkar..Amar makruf dah dibuat, tetapi nahi mungkarnya belum.

Dalam usaha untuk memberi kesedaran ini, amar makruf dan nahi mungkar perlu berjalan serentak. Umpama orang sakit. Tidak cukup hanya dengan memakan ubat, malahan pantang -larang juga perlu diamalkan. Inilah ibarat yang dapat kita kiaskan untuk amar maruf dan nahi mungkar. Amar makruf umpama ubat dan nahi mungkar itulah pantang larangnya. Kalau ubat dimakan dengan pantang larang dijaga..insya Allah sakit kita akan sembuh. Tepuk dahi pikirlah sendiri..