Thursday, July 30, 2009

Ujian Berganda..

Penat..Letih..Tension..itu sahaja yang sedang berlegar dalam kotak pikiran teman nih...seperti yang pernah teman katakan sebelum nih..memasuki alam yang baru nih..memang sedikit mencabar buat setiap dari kita..tambahan pulak diri teman..teman akui teman sedikit lambat untuk menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru..

Ujian yang Allah hantarkan pada teman bertimpa-timpa...semuanya membuatkan teman sedikit sesak di dada...tapi teman tau..semua ujian yang diberikan itu adalah untuk mematangkan diri teman..jangan mudah putus asa wahai diri..jangan mudah mengalah...teruskan langkahmu..

Wahai sahabat sekalian..ini jugak sebagai pembakar semangat untuk kalian...jika kalian pikir kalian dah berat benar ujian nya..percaya dan yakinilah bahawa masih ada insan lain yang lebih berat ujian nya dari kita..bak kata Ummi Humaira pada teman...percayalah ujian itu mampu dihadapi..kerana Allah tidak sesekali akan menganiaya hambaNya..ujian yang diberikan perlulah dicari jalan penyelesaiannya..

Sebab itu Allah anugerahkan otak buat manusia...manusia dijadikan sebaik-baik kejadian..maka jadilah yang terbaik untuk hidup kita ini..gunakan otak dan akal fikiran yang Allah anugerahkan tersebut untuk menyelesaikan segala ujian dan cabaran yang mendatang..tapi ingatlah wahai sahabat dan diri ini..bataskanlah usaha yang kalian lakukan itu di laluan yang diredhai Allah..insya Allah keberkatan yang kita dapat itu dapat membuatkan diri kita tenang dalam mendepani walau apa sahaja ujian yang datang..

Akhirnya sedikit tips dalam kita berhadapan dengan masalah dan ujian..ini apa yang teman praktikkan..cubalah untuk menceritakan dan luahkan kepada insan yang kalian percayai..sebagai contoh...teman luahkan pada mak, ayah dan Ummi Humaira..terima kasih buat kalian yang sudi menjadi pendengar masalah teman..oleh itu sahabat..luahkan apa yang kalian rasa pada insan2 yang kalian sayangi itu..

Apa-apa pun masalah yang menimpa kalian..pokok pangkal dan jalan penyelesaian nya perlulah kalian sendiri yang usahakan..kalian yang perlu tentukan hidup kalian..ingatlah..gagal untuk merancang,merancang untuk gagal..tepuk dahi pikirlah sendiri...

2 comments:

Ummi Humaira' said...

Bersabar menerima segala ujian,dugaan dan anugerah. Sebagai hamba Allah hendaklah bersabar menghadapinya dengan hati yang tenang, penuh kerelaan, penuh ketabahan, di samping berikhtiar mengatasinya dengan seberapa daya mengikut kemampuan kita sebagai manusia..semoga tabah menghadapi ujian hidup ini...

Mohd Zulfadli said...

Terima kasih ummi humaira atas nasihat dan peringatan ini...insya Allah..akan teman sabar menempuh semua ini..insya Allah..