Tuesday, June 16, 2009

Kembalinya permata kerahmatullah.


Alhamdulillah..jenazah Allahyarham Dr Fathi Yakan telah selamat dikebumikan. Seluruh dunia meratapi dengan pemergian seorang ulama' agung ini. Dari hari ke hari makin ramai ulama dan ilmuan Islam telah pergi mendahului kita menhadap Allah Rabbul Jalil. Semoga roh mereka berada dalam keadaan tenang di sana..amin.

Dunia sudah sampai ke penghujungnya bila mana ilmu sudah diangkat sedikit demi sedikit oleh Allah. Bagaimana ilmu diangkat tu yerk, caranya dengan Allah mematikan ilmuan-ilmuan Islam. Yang tinggal ramainya hanyalah mereka yang jahil serta memandai-mandai tentang agama ni.

مَوْتُ العَالِمِ ثَلْمَةٌ فِي الإِسلامِ لاَ يَسُدُّهاَ مَا اخْتَلَفَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ
"Matinya seorang alim adalah suatu lubang dalam Islam. Tidak akan dapat di tutup selama-lamnya." (Hr Darimi 329 dan Baihaqi dlm Syu'abul Iman 1719)

Ibnuwalidaini mengucapkan takziah buat ahli keluarga Allahyarham. Semoga mereka tabah hendaknya menghadapi situasi ini. Esok lusa entah teman pulak akan menghadapi situasi ini dan kita jugak perlu bersedia dengan situasi ini. Tidak ahli kuarga yang pergi, diri kita sendiri yang akan pergi dulu.

Firman Allah yang bermaksud :

"Setiap yang bernyawa pasti akan menemui mati"

Marilah sama-sama kita bertafakur pada Allah dan mengenangkan kembali pada mereka-mereka yang telah mendahului kita. Perginya mereka adalah kerana Allah sayangkan mereka. Sama-sama kita sedeqahkan pahala al-fatihah buat semua insan yang telah pergi mengadapNya.. Al-Fatihah.

No comments: