Sunday, February 22, 2009

Sampai jugak ke rumah

Alhamdulillah..setelah seminggu lebih teman menumpang di rumah orang ..akhirnya pulang semula teman ke rumah sendiri..patut la orang-orang tua dulu suka rumah sendiri lagi kan..rumah orang takder privacy..bila dah sampai umah sendiri ni rasa macam lega sesangat..


Seminggu teman kat cairo mmg sibuk jugak teman..rutin harian teman kat saner..lepas zohor wat persiapa untuk menjual..oh yer..lupa plak teman nak bgtau yang teman sempat menolong kawan2 meniaga apam balik selama seminggu yang lepas..tu yang masa jadi padat sangat tuh..

Lepas zohor dah kene siapkan bahan-bahan utk meniaga..lepas asar pergi ke tapak meniaga..kul 10 malam baru jejak kaki ke rumah balik..

Camtu la kan nak tambah pendapatan sket..kene usaha keras la sikit cari ruang-ruang yang maner ada tuh..

Tapi kengkadang kita terlupa 1 perkara..kita asyik mengumpul lebihan pendapatan tapi kita abaikan lebihan amalan..biasanya bila badan dah penat..mula la aktiviti ibadah kita pun turut sama terjejas..

Tiada guna nya harta dan kemewahan di dunia ini andainya untuk akhirat kita abaikan..kumpul la seberapa banyak harta dunia ini..kalau bekalan utk akhirat kita ketepikan..semua yang kita kumpulkan itu tidak mendatangkan faedah untuk kita..

Jadi bagi kawan-kawan yang meniaga tuh..cara senang nak wat lebihan amal kebajikan meh sini teman nak ngajor..senang jer..tepon teman anytime..pastu leh blanja teman makan..ermm insya Allah hasil perbelanjaan miker untuk teman tu akan disalurkan utk tabung akhirat..hehehe..amin..

Marilah kita sama-sama muhasabah semula diri kita..apakah kita sentiasa meningkatkan bekalan kita utk akhirat kelak? tepuk dahi tu tanya diri masing-masing..

No comments: