Tuesday, February 10, 2009

Kematian yang pasti

“Yop..demo tahu doh ko ahli parlimen Bukit Gantang meninggal dunio ? “

“ Ermm..ambo tahu doh…ambo kelih berito kat harakahdaily tadi”..

Tu lah perbualan teman ngan rakan teman dari Kelantan..tetiber jer dia menerpa masuk ke bilik teman mahu mengkhabarkan pemergian ahli parlimen itu menghadap Ilahi.

Perbualan diteruskan..”Allah nok buat semeta jah..” kata teman.

“ Ermm tu la yop..baru lagi ambo jupo dio maso dia maghi ikut rombongan Presiden baru nih..” celah sahabat teman tuh..

Teman bawak perbulan teman ngan dia tu ke situasi politik semasa skarang ini di Perak..

“ Tengok la perancange Allah..sek-sek ameno dok tuduh kato MB Nizar tu penderhaka..nok buwi rakyat maroh ko dio..Allah rancang blako doh..tengok rakyat keno pilihanrayo pulok” teman bercerita pada dio…

“ Tu la yop “

“ Kita pakat kelih la kebangkitan rakyat kali nih..kito tengok rakyat termake dok denge provokasi media yang mengatakan Nizar adalah penderhaka kepada sultan..sek dio tokse pilihanrayo sebab takut rakyat tolak..sebab tu sek dio ambik kerajaan ikut pintu blake tuh..pah loni Allah dah bagi jale doh ko rakyat..untuk tunjukkan suara mereka yang mahukan system yang lebih adil dilaksanakan..” teman menambah..

Itulah perancangan Allah..sebaik-baik perancangan..di kala pihak kerajaan haram tu nak lari dari mendengar suara rakyat..akhirnya mereka terpaksa jugak berhadapan dengan rakyat di tengah isu sekarang yang rakyat amat marahkan mereka kerana tindakan seperti lanun mereka itu..

Kita semua bersedih dengan pemergian Ustaz Roslan..seorang demi seorang alim ulama dan para cendiakawan dipanggil balik menghadap Allah swt…dunia sudah semakin hampir kepada penghujungnya..bila Allah tarik ilmu-ilmu ini sedikit demi sedikit..

Buat arwah yang pergi..kita doakan agar beliau berada di golongan para soleh. Yang pergi tetap pergi..tinggallah kita yang masih hidup ini..entah esok atau lusa kita pula yang dipanggil mengahadapNya..

Badan yang sihat belum tentu menjadi alasan yang kukuh untuk kita hidup lebih lama dari orang yang sakit teruk.. sudahkah kita mempersiapkan diri kita untuk pergi menghadap Allah Rabbul Jalil..

Sama-sama lah kita muhasabah semula diri kita..buat keluarga allahyarham..kami mendoakan agar kalian tabah menempuh dugaan ini..mari kita sedekahkan alfatihah buat arwah dan buat semua umat Islam yang telah pergi lebih awal dari kita..al-fatihah …

No comments: