Sunday, February 1, 2009

Kempen Berjimat-Cermat utk Diriku

Dah sebulan rupernya teman kat Pelembahan Nil ni..tak sedar nya cepat betul masa berlalu.. Pejam celik pejam celik dah pun sebulan..dah pun 1 Februari 2009 hari nih..

Tahun ni tak sempat teman nak melawat maarad kitab di Cairo. Urusan visa yang tak siap-siap lagi mengikat kaki teman untuk tidak bergerak keluar dari Damanhour nih. Tapi insya Allah dalam seminggu lagi dapat la visa teman nih. Kalau nak dibandingkan dengan tahun lepas sampai 4 bulan teman berulang alik ke ‘jawazat’.

Ada baiknya jugak urusan visa ni lambat sket siap..sekurang-kurang nya dapat jugak teman savekan perbelanjaan teman. Dalam kuarga teman, semua dah masak sangat ngan perangai teman ni yang sedikit boros. Dah banyak kali dinasihat dan dipesan. Tapi ada jer benda nak dibuat. Skang ni bila keadaan dah mendesak baru la kelam kabut teman nak berjimat. Hehehe…

“Yop..nak kahwin ni memang orang kene berdikit-dikit. Semua benda yang tak perlu ketepikan dulu. Tambah pulak macam yop yang masih blajo nih” teringat pada nasihat ayah masa teman tepon ayah baru nih.

Ehh naper pulak ayah cakap nak kahwin kene jimat..aper teman dah nak kawin ker..hehehe..kita tunggu dan lihat sajalah macam maner perjalanan hidup teman pada masa akan datang..takder saper yang taknak kawin rasanya..mungkin jugak dah hampir ke alam perkahwinan kot teman nih..kalau jauh pun..tak jauh sangat la tuh..hehehe..

Maner teman nak dapatkan duit dalam masa yang singkat tapi dengan jumlah yang banyak..cuber kalian bagi idea sket..tadi dah try nak rompak bank..tapi ramai pulak polis kawal arinih..hehehe..cam tau-tau jer teman nak rompak bank dia..Yop..takkan nak kahwin sampai ko nak merompak kot..agak-agak la bro..

Sebut pasal kahwin ni kan..kalian dah decide ke dalam diri kalian bila kalian nak kawin..macam teman cakapkan tadi..semua orang nak kawin..soal kahwin ni sebenarnya memerlukan keyakinan tahap maksima untuk kita menempuhinya..

Teman ambik contoh pada soal pemilihan calon pasangan hidup kita. Seandainya dalam diri kita masih ada ragu-ragu lagi sama ada kita mampu hidup dengan dia atau tidak..itu bermakna kalian belum bersedia nak kahwin lagi la tuh..yang kita nak nya biar apa pun terjadi..inilah pilihan aku..apa-apa jadi selepas ini akan ku tanggung dan akan ku tempuh jua..haa kalo dah bertekad macam tuh..persilakan lah..tepuk dada tanya lah hati masing-masing macam maner..

Semoga kita semua diberi kejayaan dalam menempuh hari-hari yang mendatang nih..sama-sama kita doakan yerk..doakan jugak utk teman nih..supaya dapat teman tamatkan pengajian teman tahun ni..

1 comment:

Unknown said...

insya Allah rantong...kita sama-sama doakan agar bumi suci Palestin akan bebas dari cengkaman israel laknatullah..

Ya Allah..bantulah pejuang-pejuang Islam di sana..walaupun kudrat kami tidak cukup utk bersama mengangkat senjata..kami iringi perjuangan mereka dengan doa kami ya Allah..bantulah mereka ya Allah..berikan kemenangan kepada pejuang Islam di sana...amin..